0

Uw winkelwagen is leeg

Totaal: €0,00

Geen producten gevonden...

  • Rineke Dijkinga Lezing op 23-02-2019 | Voeding, ons vergeten brein medicijn
Stemming, (eet)gedrag, je energie, aandacht, geheugen etc. zijn afhankelijk van de juiste 'brein voeding'. Het is maar dat je het (w)eet.

€36,95

Incl. btw
Artikelnummer: AL9012
Beschikbaarheid: Op voorraad
Levertijd: Er zijn nog plekken beschikbaar
Merk: Rineke Dijkinga

Voeding, ons vergeten brein medicijn

Een positieve stemming, stressbestendigheid, geheugen, aandacht, leervermogen, eetgedrag etc. zijn ook afhankelijk van de juiste 'brein voeding'. Het is maar dat je het (w)eet.
Ruim 1 miljoen Nederlanders slikt antidepressiva. Het gebruik van een medicijn als Ritalin is de afgelopen jaren explosief gestegen. De ziekte van Alzheimer, MS en Parkinson zijn flink in opmars. Klachten van en in ons brein zijn voor mensen het grootste doemscenario, veel meer dan fysieke klachten. En niet zo vreemd, want elke lichaamsfunctie is (mede)afhankelijk van een goed functionerend brein en goed werkende neurotransmitters. Maar..... veel van onze lichaamsfuncties (denk aan je spijsvertering) zijn ook uitermate bepalend voor de gezondheid van ons brein. Zijn er dingen die we zelf kunnen doen om ons zenuwstelsel optimaal te laten functioneren? Gelukkig wel! Ons brein heeft, ondanks zijn geringe afmeting ten opzicht van de rest van ons lichaam, erg veel voedingsstoffen nodig. Daarom is optimale voeding zo belangrijk. Het is maar dat je het (w)eet! En dat is waar deze lezing over gaat.

Inhoud lezing

  • De rol van neurotransmitters als het gaat om stemming, stabiliteit, energie, gedrag, stress beheersing, leervermogen, aandacht, concentratie, plezier in het leven, eetlust, zin in bewegen, je immuunsysteem etc. Het is bijna niet te bevatten hoeveel er door deze boodschapper ‘hormonen’ wordt beïnvloedt (neurotransmitters vallen ook onder het hormoonsysteem)
  • Voedingsstoffen die minimaal nodig zijn om de aanmaak van neurotransmitters en een gezond brein mogelijk te maken. Hoe pas je deze eenvoudig in in je dagelijkse voedingspatroon?
  • Waarom cholesterol zo belangrijk is voor een gezond brein en de aanmaak van neurotransmitters.
  • Welke voeding/voedingsstoffen zitten er in ons eten die de aanmaak van neurotransmitters en het gezond houden van ons brein belemmeren om goed te kunnen functioneren.
  • Welke andere leefstijl en milieu factoren spelen een rol.
  • De wisselwerking tussen ons brein, neurotransmitters en ons totale hormonale systeem.
  • Voedingsstoffen die specifiek de aanmaak van de belangrijkste neurotransmitters (dopamine, serotonine, GABA en acetylcholine) positief kunnen beïnvloeden.
  • Stress en de negatieve invloed op de aanmaak van neurotransmitters en ons totale hormoonsysteem
  • De belangrijke rol van gezonde vetten. En hoe kunnen we die eten?
  • Gezonde darmen spelen een cruciale rol in de aanmaak van neurotransmitters en de gezondheid van ons brein? En hoe zouden we zowel voor gezonde darmen als voor een gezond brein kunnen eten?

Informatie & inschrijven

  • Datum: 23 februari 2019
  • Locatie: Karmelklooster, Burgemeester Wuiteweg 162, 9203 KP Drachten
  • Tijd: van 10.00- 13.15/13.30 uur
  • Kosten: € 36.95 euro inclusief koffie/thee, een aantal hapjes en een bordje met wat eenvoudige lunchgerechten

Annuleren kan kosteloos tot twee weken voorafgaand aan de lezing.

Cursuslocatie Rineke Dijkinga
0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen