0

Uw winkelwagen is leeg

Totaal: €0,00

Geen producten gevonden...

  • Seamore Tagliatelle van zeewier
  • Seamore Tagliatelle van zeewier
  • Seamore Tagliatelle van zeewier
  • Seamore Tagliatelle van zeewier
I sea pasta is een zeewier vermomd als pasta. Vermomd, want het is en blijft 100% zeewier. Een culinaire ontdekking die lekker is, goed voor ons en de planeet.

€4,95

Incl. btw
Artikelnummer: AL5040
EAN: 8717953254603
Beschikbaarheid: Op voorraad
Levertijd: 1-2 dagen
Merk: Seamore

I sea Pasta, tagliatelle van zeewier
Inhoud: 100 gram

Zeewier tagliatelle van 100% wilde, biologische zeewier (Himantalia elongata)

I sea pasta is een zeewier vermomd als pasta. Vermomd, want het is en blijft 100% zeewier. Een culinaire ontdekking die lekker is, goed voor ons en de planeet.

Recept

Herkomst: Connemara, Ierland
Verpakking: 100 gram, komt overeen met 500 gram verse zeegroente.
Gebruik ca. 20 gram per persoon per maaltijd
Allergenen informatie: kan sporen van schelpdieren bevatten.
Voedingswaarde per 100 gram:
Energie                            178,3 kcal
Compl. Koolhydraten           28,5 gr
Eiwit                               10 gr
Vetten                             2.7 gr
waarvan onverz.                1.2 gr
Natrium                           3620 mg
Calcium                           700 mg
vitamine C                       66 mg
Jodium                            14.6 mg
ijzer                                2.5 mg
 

Bereiding: Er zijn 2 manieren van bereiding:

  1. Week de pasta ca. 15 minuten in warm water, giet het af en meng het met een pastasaus
  2. Kook de pasta ca. 12 minuten en giet het water af. Dan heb je iets minder ‘bite’ dan bij de eerste manier. Met deze manier van bereiding haal je ook iets meer ‘oceaan geuren’ op je bord. Kies zelf wat jouw voorkeur heeft.
  3. Tip a la Rineke: ik week het zelf altijd eerst, gooi het weekwater weg en kook het daarna even 10 minuten mee met bijvoorbeeld bruine rijst noodles, zilvervliesrijst of bijvoorbeeld spelt of kamut spaghetti. Ik gebruik meestal 1/4 zeewier en 3/4 van een andere pasta. Door het te weken verlies je een flink aandeel natrium (en kun je het daarna toch lekker op smaak brengen met bijvoorbeeld Tamari) en door het meekoken vind ik de structuur van de pasta lekkerder worden. Zo voorkom je bovendien een jodium-boost op 1 dag. Liever een paar keer per week een beetje zeewier dan heel veel tegelijk zou mijn advies zijn. Een heerlijk recept op deze manier vind ik deze: Tagliatelle uit de zee en van het land Maak het ook eens met een met een groene pesto. Heerlijk!

Inspiratie nodig? Kijk voor recepten op seamorefood.com

Tip à la Rineke: als ik bovenstaande voedingswaarde per 100 gram zie, wordt ik erg blij: een prachtige plantaardige eiwitbron, zeer rijk aan vezels en mineralen (waar we zo gemakkelijk tekorten aan hebben door de verarming van de bodem en raffinage van voeding) en ook nog eens een super goede jodium bron. Ook aan jodium zouden we absoluut geen tekort mogen hebben, zie weetje jodium. Bovendien is juist deze zeewier het erg rijk aan beschermenden polyfenolen (1) En natuurlijk het allerbelangrijkste: het is super lekker! Als niet vis-eter kun je ook op deze manier genieten van de geneugten en geuren van de oceaan. Blij dat ik heb meegedaan aan de crowdfunding van dit product!
klik hier voor het rapport over jodium tekorten in Nederland. 

Meer recepten volgen!

Tip a la Rineke: 
Tagliattelle van zeewier bevat, omdat het uit zee komt veel jodium en natrium. Dit in combinatie met zeer veel andere mineralen. Toch kan (zeker als je het niet weekt, veel kant-en-klaar voedsel eet, veel buiten de deur eet, of als je ook jodium als supplement gebruikt te) hoog gebruik van deze pasta teveel van het goede zijn. Laat je jodium supplement zeker achterwege op dagen dat je deze tagliattelle eet. Ik zou iedereen de 3-de manier van bereiding adviseren (zie hierboven): het grootste deel van de Natrium en Jodium verdwijnt dan met het weekwater of tijdens het koken. Zie onderstaande passage:

"Food preparation and cooking methods are other factors in determining final iodine content of foods. Iodine in seaweed is highly water-soluble. One study of the effects of cooking on kelp reported that after 15 minutes of boiling, 99% of the seaweed iodine could be found in the cooking water (34)...... A meal is never made from only seaweed. Seaweed, when eaten in a meal with other foods with goitrogenic potential, such as cassava, Brassica (broccoli, cabbage, cauliflower, bok choy, etc.) and soy, may mitigate the effect of the high iodine in the seaweed.....the iodine content of nori, the flat sheets of seaweed used to make sushi, contain trivial amounts of iodine (16 g/g), but a bowl of miso soup made with a kelp flavored stock, even without the presence of seaweed in the final soup, could contain more than 1000 g of iodine. These sources of natural variation in iodine content contribute to the confusion in describing a particular species as “safe” for iodine sensitive individuals..... The observation of Paracelsus (1493–1541), the founder of toxicology, “All substances are poisons; there is none which is not a poison. The right dose differentiates a poison and a remedy” (41), may need to be amended for iodine in seaweed. The safe dose of seaweed may depend on the kind of seaweed, but also the storage conditions, cooking methods, the climate where the person resides, the amount of physical exercise a person does, the presence of goitrogenic foods eaten with the meal, and the frequency of seaweed consumption."bron: http://tang-thorkil.dk/jodindholdiseaweed.pdf




(1) Food Sci Technol Int. 2010 Oct;16(5):361-70. doi: 10.1177/1082013210367049. Epub 2010 Sep 10.

Nutritional and antioxidant properties of different brown and red Spanish edible seaweeds.

Cofrades S1López-López IBravo LRuiz-Capillas CBastida SLarrea MTJiménez-Colmenero F.

 

 



0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen